Cadrele didactice cu rezultate deosebite la catedră vor beneficia de gradaţii de merit şi anul viitor. Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat Ordinul pentru aprobarea Metodologiei şi a criteriilor privind acordarea gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar. Calendarul desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit prevede ca în perioada 17 martie – 3 aprilie 2014 profesorii care participă la concurs să îşi depună dosarele pentru obţinerea avizelor la nivelul şcolii. În 2013, 221 de cadre didactice vasluiene au primit gradaţii de merit.
Numărul maxim de gradaţii care pot fi acordate se calculează astfel: din numărul stabilit prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar se scade numărul de gradaţii acordate personalului didactic, aflate în plată, având în vedere că gradaţia de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani, fără a fi luate în calcul perioadele de suspendare a contractului individual de muncă din motive neimputabile angajatului sau de exercitare a unei funcţii publice. Inspectoratul şcolar va evalua activitatea candidaţilor înscrişi pentru acordarea gradaţiei de merit, inclusă în raportul de autoevaluare, susţinută prin documente doveditoare, din perioada 1 septembrie 2009 – 31 august 2013. Se va ţine cont de mai multe criterii. Criteriul activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă cu o pondere de 80% se referă printre altele şi la performanţe dovedite în pregătirea elevilor distinşi la olimpiade şcolare şi/sau concursuri de profil, materializate prin obţinerea premiilor I, II, III şi a premiilor speciale la faza /judeţeană/interjudeţeană/ naţională/internaţională, rezultatele deosebite obţinute în pregătirea preşcolarilor şi a elevilor în atingerea obiectivelor/competenţelor specifice impuse de curriculumul şcolar, organizarea de concursuri şi festivaluri la nivel internaţional, naţional sau interjudeţean; organizarea de spectacole, expoziţii, concerte, simpozioane la nivel internaţional, naţional ori interjudeţean. Criteriul privind performanţele deosebite în inovarea didactică/managerială, ponderea 10%, se referă la elaborarea de programe şcolare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ghiduri metodice, manuale şcolare, auxiliare didactice avizate de inspectoratul şcolar sau de Ministerul Educaţiei Naţionale, activitatea de metodist, membru în consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului şcolar în comisia naţională de specialitate, coordonator de cerc pedagogic etc. Alte două criterii, fiecare cu o pondere de 5%, sunt criteriul privind participării la proiecte şi criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională. Personalul didactic titular menţinut în activitate, în funcţia didactică, peste vârsta de pensionare beneficiază de gradaţie de merit, pe perioada menţinerii ca titular în învăţământul preuniversitar, până la încheierea perioadei de acordare a gradaţiei de merit. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioada efectivă de 5 ani, începând cu data de 1 septembrie 2014. Personalul didactic din învăţământ care a beneficiat de gradaţie de merit până la 31 august 2014 poate participa la un nou concurs.
Calendarul desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit – sesiunea 2014:
17 februarie – 7 martie 2014: Detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar
10 – 14 martie 2014: Comunicarea fişelor de evaluare, de către inspectoratul şcolar, în teritoriu
17 martie – 3 aprilie 2014: Întocmirea şi depunerea, de către candidaţi, a dosarelor şi obţinerea avizelor la nivelul unităţii de învăţământ
4 – 11 aprilie 2014: Depunerea dosarelor care conţin documentele justificative privind activitatea cadrului didactic respectiv la secretariatul/registratura inspectoratului şcolar
14 – 28 aprilie 2014: Analiza dosarelor de către inspectorul şcolar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ, şi elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în specialitate
29 aprilie – 13 mai 2014: Verificarea dosarelor şi acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit
14 – 16 mai 2014: Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării, de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar
19 mai 2014: Afişarea listei la avizierul inspectoratului şcolar
20 – 21 mai 2014: Depunerea contestaţiilor asupra punctajului acordat
22 – 26 mai 2014: Soluţionarea contestaţiilor de către comisia de contestaţii
27 – 28 mai 2014: Validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi afişarea acestora la inspectoratele şcolare
29 – 30 mai 2014: Înaintarea la Ministerul Educaţiei Naţionale a tabelului nominal cu personalul didactic de predare şi cel de conducere din unităţile de învăţământ, validat în vederea acordării gradaţiei de merit
11 august 2014: Emiterea ordinului ministrului Educaţiei Naţionale.